6 PRZYDATNYCH NARZĘDZI DLA POCZĄTKUJĄCEGO E-MARKETERA

  • 1 marca 2016
  • Agata Makowska
  • 254 odsłon
  • 0

6 PRZYDATNYCH NARZĘDZI DLA POCZĄTKUJĄCEGO E-MARKETERA

Co zdziałałby James Bond bez swoich gadżetów dostarczanych przez nieocenionego Q? Prawdopodobnie tyle co zdolny e-marketer bez dostępu do narzędzi IT- – niewiele. Z tym, że ten drugi jest w dużo lepszej sytuacji – rolę Q dla marketerów odgrywają dzisiaj rozmaite narzędzia do monitorowania, mierzenia, tworzenia, organizowania i raportowania. Niektóre z nich są, nie oszukujmy się, równie potrzebne, co Bondowi podwodny kostium w kształcie krokodyla z filmu „Ośmiorniczka”. Inne narzędzia są jednak niezbędne, a ich właściwe wykorzystanie może zapewnić przewagę w starciu z rynkowymi rywalami. Zapraszam do listy 6 przydatnych narzędzi dla początkującego e-marketera. Staraliśmy się wytypować możliwie różnorodne spośród nich, tak jak różnorodne są zajęcia typowego specjalisty od marketingu internetowego. Łączy je funkcjonalność, łatwość w obsłudze i niewysoka cena (wyjąwszy te, które są bezpłatne).

 

Canva

Dostępny online, darmowy program graficzny. Umożliwia proste i intuicyjne tworzenie infografik, ulotek, plakatów. Zawiera wiele gotowych komponentów (od ikon, kształtów czy filtrów do zdjęć aż po całe bloki elementów graficznych), które pomagają szybko stworzyć estetyczne projekty, do wykorzystania w social media, reklamie, czy w princie. Jeśli grafik zachorował, a do zrobienia nie ma akurat głównej grafiki do ogólnopolskiej kampanii przymierzanej przez Twoich przełożonych do wysłania na festiwal w Cannes, możesz sam spróbować swoich sił w Canvie. A nuż odkryjesz w sobie pasję grafika?

Canva idealnie sprawdza się też przy komunikacji marketer – profesjonalny grafik. Zamiast wyjaśniać przez telefon lub w mailu, jak dokładnie ma wyglądać grafika, można przesłać podwykonawcy wstępny szkic projektu. Dzięki temu sprawnie przekażemy swoją wizję profesjonaliście. Z doświadczenia wiemy, że zaoszczędza to czas i nerwy na dalszych etapach pracy.

Brand24

Jeśli ktoś jeszcze nie słyszał o Brand24, to prawdopodobnie dopiero zaczyna pracę w branży internetowej. Ale w skrócie – to narzędzie do monitoringu Internetu, w tym mediów społecznościowych. Dlaczego jest takie ważne? W obecnym świecie, gdy możliwość emisji treści i wyrażania opinii przez konsumentów w sieci jest praktycznie nieograniczona, dla każdej marki niezwykle ważna jest wiedza o tym, kto i co mówi o niej w sieci. Pozwala na śledzenie opinii i wzmianek nt. naszej marki w dyskusjach i komentarzach. Dzięki temu możemy reagować na komentarze, utrzymywać kontakt z konsumentami, a przede wszystkim reagować odpowiednio wcześnie na zalążki sytuacji kryzysowych (w bardziej zaawansowanych opcjach dane nt. monitoringu spływają do nas w czasie rzeczywistym).

To oczywiście nie jedyne tego typu narzędzie na rynku. Wśród innych wyróżnia się jednak wyjątkowo przejrzystym i przyjaznym interfejsem, zapewniającym bezproblemową, intuicyjną nawigację po stronie. Przeklikanie się przez system w poszukiwaniu konkretnej informacji zwykle nie zajmuje wiele czasu. A to dla systemu, który ma przede wszystkim sprawnie dostarczać informacji i analiz rzecz kluczowa.

AdReport

To Brand24 dla reklamy internetowej. System monitoruje wszystkie formy reklamy display, mobile, oraz mailingi w polskim Internecie. Idealna narzędzie dla kogoś, kto chce wiedzieć, jak wyglądają poczynania jego konkurencji oraz jak kształtuje się rynek reklamy internetowej w interesującym go przedzxiale czasu lub segmencie rynku. Gdzie i kto się reklamuje? W jaki sposób? Ile pieniędzy wydaje? Dzięki tym informacjom można łatwo odgadnąć strategię konkurencji, a dzięki tej wiedzy, lepiej przygotować własną.

AdReport posiada też bazę danych reklamy internetowej począwszy od 2004 roku. Oprócz niewątpliwych walorów rozrywkowo-historycznych (oglądanie kreacji z tamtych czasów może być naprawdę niezłą rozrywką), funkcja daje też ciekawy materiał do analizy tego, jak zmieniała się strategia i kreacje danej marki na przestrzeni lat. Jest to przydatne zwłaszcza dla kogoś, kto pracuje w agencji reklamowej i przygotowuje prezentacje przetargowe.

Landingi.pl

Powiedzmy, że dzięki AdReportowi, świetnie dobrałeś strategię i optymalnie zaplanowałeś kampanię online. CTR-y szybują wysoko, ale leadów sprzedażowych ciągle brak. Czemu? Może to źle zaprojektowany landing page? Albo co gorsza – niedziałający? No właśnie.

Wydawałoby się, że nie ma łatwiejszej rzeczy niż stworzenie prostego i funkcjonalnego landing page’a. Ale każdy kto koordynował ten wydawałoby się prosty projekt wie, że niełatwo wyrobić się z tym na czas. Dlaczego tak się dzieje? W procesie tworzenia strony zawsze bierze udział przynajmniej kilka osób – grafik musi wymyśleć i „namalować” stronę, czasem copywriter musi stworzyć parę słów, programista wdrożyć te wszystkie pomysły i „postawić” stronę w sieci, czasem dochodzi jeszcze hosting. I nagle okazuje się, że nawet miesiąc to za mało. Powstaje presja czasu, a wtedy nietrudno o błędy.

Landing.pl umożliwia szybkie stworzenie „landinga” z gotowych elementów graficznych za pomocą edytora, a także opublikowanie go na serwerze strony. Dzięki temu cały okres tworzenia strony skraca się do (maksymalnie) kilku dni. Dodatkowo dzięki temu, że wszystkie usługi (kreacja, publikacja) dostarczane są przez tego samego dostawcę, całkowity koszt jest nieco niższy.

Google Analytics

Co jeśli klient, zainteresowany reklamą, trafił na naszą stronę internetową? Wtedy przyda się Google Analytics. To narzędzie pozwalające na mierzenie i analizowanie ruchu na witrynie w czasie rzeczywistym. System ten pozwala sprawdzić, w jaki sposób użytkownicy znaleźli witrynę i jak z niej korzystali. Np. w czasie kampanii będziemy mogli monitorować skąd pochodzi najbardziej jakościowy ruch, a tym samym lepiej optymalizować nasze działania. System wskazuje też, jak poprawić witrynę i dopasować ją do oczekiwań użytkowników. Możemy też samodzielnie definiować cele i wartości konwersji. Jeśli ktoś szuka skutecznego i ogólnie dostępnego narzędzia wspomagającego optymalizację kampanii i witryny, nie można lepiej trafić.

Trello

Planowanie i optymalizacja kilku kampanii to czasem kilkadziesiąt drobnych czynności do wykonania. By o niczym nie zapomnieć oraz by wszystko przebiegło sprawnie i terminowo przyda się Trello. Narzędzie do zarządzania projektami, organizowania pracy indwidualnej i grupowej. Bardzo proste, intuicyjne i darmowe. Płatnych systemów tego typu jest mnóstwo ( np. asana.com), ale na początek warto sprawdzić, czy do naszych zadań nie wystarczą nam funkcje oferowane przez Trello. Czyli tworzenie „kart” projektów, wyznaczanie zadań do wykonania, ustawianie deadline’ów i przypomnień.

Poniżej kilka prostych narzędzi, które nie zmieściły się na listę, a mogą odmienić losy niejednego content marketera (i niejednego projektu)

Content Idea Generator – napisałeś świetny tekst i nie wiesz jako zatytułować? Ten generatorów tytułów Ci pomoże. Uwaga – niektóre propozycje są bardzo abstrakcyjne, ale czego się nie robi dla pozyskania uwagi. Ciekawostka – tytuł tego tekstu, powstał w tym generatorze

Piktochart – kreator darmowych inforgrafik. Równie przydatny i intuicyjny w obsłudze jak Canva

Pexels – wszystkie darmowe stocki pod jedną wyszukiwarką. Warto sprawdzić zanim wyda się kilkaset złotych za zdjęcie do grafiki na Facebooka

SM Image Maker – dzięki niemu szybko i sprawnie przytniesz grafikę do wymagań poszczególnych portali społecznościowych. Wystarczy wgrać zdjęcie, a aplikacja sama dopasuje odpowiednie wymiary pod wybraną stronę

Nibbler – aplikacja, która sprawdzi, czy na Twojej stronie nie ma żadnych błędów technicznych.

Tekst ukazał się w dwumiesięczniku Online Marketing Polska

 

Agata Makowska

Agata Makowska

Product Development Manager

Z branżą związana od 2010 roku. Doświadczenie zdobywała w 5 różnych działach ARBO, Goldbach Audience oraz Ströer Digital Media.
Jako członek zespołu Facebook Now (ARBO), była jedną z osób wprowadzających Facebooka na polski rynek reklamowy. Następnie, jako Project Managerem Mobile and Context Ad zajmowała się rozwojem oferty produktowej firmy i budowaniem świadomości nowych produktów w obrębie działu sprzedaży. Na stanowisku Head of Dedicated Sales przez rok prowadziła dział sprzedażowy, odpowiedzialny za maksymalne wykorzystanie potencjału reklamowego topowych serwisów z sieci.
Obecnie jako członek teamu Product Development zajmuje się modernizowaniem oferty produktowej i technologicznej Ströer Digital Media.

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Napisz komentarz